efizjo – Szybki powrót po kontuzji

Zapisz się do newslettera i skorzystaj z 5% rabatu na pierwsze wypożyczenie.

Elektrostymulacja

Co to jest elektrostymulacja?

Elektrostymulacja polega na stymulowaniu włókien nerwowych za pomocą elektrod, które przekazują impulsy elektryczne wytwarzane przez stymulatory. Impulsy mogą oddziaływać na:

Włókna ruchowe

Taki rodzaj stymulacji nazywamy Elektryczną Stymulacją Mięśni (ang. EMS Electrical Muscle Stimulation). Ten typ stymulacji będzie powodował skurcze bądź drgania konkretnych mięśni. Elektrostymulacja EMS jest nieocenionym sposobem w ratowaniu utraty masy i siły mięśnia po zabiegu ortopedycznym czy podczas kontuzji. Idealnie sprawdza się w niwelowaniu dysbalansu mięśniowego (różnicy w masie, sile czy dynamice danego mięśnia). Inną możliwością jest wykorzystania EMS w regeneraci w celu zmniejszenia napięcia, poprawy utlenienia czy jako rozgrzewka mięśni przed wysiłkiem fizycznym.

Włókna czuciowe

Taki rodzaj stymulacji nazywamy Przezskórną Elektryczną Stymulacją Nerwów (ang. TENS Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation) Stymulacja włókien nerwów czuciowych blokuje przenoszenie odczuć bólowych do układu nerwowego, w ostrych i/lub przewlekle występujących dolegliwościach bólowych różnego pochodzenia jak np. bóle kręgosłupa, lumbago, bóle stawowe, pooperacyjne czy będących następstwem zapalenia.

Jak działa elektrostymulacja?

Aby wykonać skurcz Twój mózg wysyła impuls do nerwu ruchowego aktywując napięcie mięśniowe. Kiedy trenujesz z Compex, to urządzenie wysyła sygnał do włókna nerwowego i mięsień napina się. Najlepsze efekty otrzymasz łącząc napięcie własne, z tym generowanym przez urządzenie. Dzięki elektrostymulacji więcej włókien mięśniowych jest angażowanych do skurczu, który staje się znacznie bardziej wydajny. Możesz budować masę i siłę mięśniową. W REGENERACJI Compex poprawia krążenie krwi, zmniejsza napięcie mięśniowe i redukuje poziom kwasu mlekowego. Compex uśmierza ból poprzez blokowanie sygnałów bólowych do mózgu, co może ograniczać przyjmowanie leków.

Dlaczego potrzebujesz elektrostymulacji?

ZASTOSOWANIE W REHABILITACJI. Kiedy doznałeś kontuzji lub miałeś zabieg ortopedyczny, a twoja kończyna została unieruchomiona, lekarz zabezpieczy staw i zaleci odpoczynek. Stymulując mięśnie, sam, bardzo wcześnie, możesz zadbać o zmniejszenie negatywnych skutków jakie niesie za sobą unieruchomienie. W pierwszym etapie elektrostymulacja jest nieocenionym sposobem na ratowanie nadmiernej utraty masy i siły mięśniowej, poprawę krążenia krwi, a tym samym wpływa korzystnie na lepsze gojenie uszkodzonej tkanki. A to wszystko gdziekolwiek chcesz – w domu, podróży nawet kilka razy dziennie.

ZASTOSOWANIE W TRENIGU. Jeśli jesteś osobą aktywną lub profesjonalnym sportowcem trening z Compex będzie doskonałym elementem zarówno treningowym, jak i potreningowym. Odpowiednio stosowany może polepszyć Twoje wyniki sportowe m.in. poprawić siłę mięśniową i wytrzymałość.

ZASTOSOWANIE W REGENERACJI Ponadto jest to świetna forma regeneracji mięśni po wysiłku. Programy regeneracyjne w Compex, a jest ich kilka w zależności od wybranego modelu urządzenia, wprawiają mięśnie w wyraźne drgania. Dzięki czemu zwiększa się przepływ krwi w mięśniach, powodując szybsze odprowadzenie szkodliwych produktów przemiany materii (m.in kwasu mlekowego) oraz zmniejszenie skutków mikrouszkodzeń mięśni po wysiłku fizycznym niwelując efekt DOMS (ang. Delayed Onset Muscle Soreness). Dodatkowo elektrostymulacja wpływa na wyciszenie układu nerwowego po intensywnej aktywności fizycznej.

Korzyści elektrostymulacji

Z

Większa aktywacja włókien mięśniowych podczas skurczu

Z

Zwiększenie masy i siły mięśniowej

Z

Poprawia krążenie krwi (lepsze gojenie)

Zmniejsza napięcie mięśniowe

Redukuje poziom kwasu mlekowego

Zmniejszenie dolegliwości bólowych

Szybsza regeneracja

Czy elektrostymulacja jest bezpieczna?

Elektrostymulatory są urządzeniami medycznymi, a wykonywanie zabiegów za ich pomocą jest w pełni bezpieczne. Prąd, który jest wykorzystywany w urządzeniach to prąd stały dwufazowy, który eliminuje ryzyko poparzenia.

Przeciwskazania

Głównymi przeciwskazaniami do stosowania elektrostymulacji są: padaczka, choroby serca (arytmie, zawał), wszczepiony rozrusznika serca, nieuregulowane nadciśnienie tętnicze, stany zapalne skóry, żylaki kończyn dolnych, zaburzenia czucia, aktywna lub przebyta choroba nowotworowa, ciąża. Można ją używać nawet w przypadku wszczepionych implantów ortopedycznych.

Czy sesje elektrostymulacji wymagają wiedzy lub wykwalifikowanej obsługi?

Najlepsze efekty elektrostymulacji osiągniesz po przeszkoleniu z naszym fizjoterapeutą, który precyzyjnie, za pomocą Motor Pena czyli elektrody punktowej, określi miejsce przyłożenia elektrod. Znajdzie on punkty motoryczne na Twojej skórze, a więc miejsca gdzie reakcja mięśnia na impuls elektryczny jest największa. Dzięki temu uzyskasz najbardziej optymalne efekty elektrostymulacji.

Fizjoterapeuta dobierze odpowiedni program, dostosowany do Twojego aktualnego stanu zdrowia, ustali plan rehabilitacyjny czy treningowy.